Facem o scurtă prezentare de la orele dimineții, pe data de 7 octombrie, a zilei de vineri când a început evenimentul. S-a dat startul dis de dimineață, cu distribuirea badge-urilor și a goodie bag-urilor care au foșnit câteva zeci de minute pe coridoarele hotelului JW Marriott. După o cafea fierbinte și câteva scurte momente de networking, am fost invitați în sălile de conferință unde urmau să ne vorbească speakerii.

La ora 09:00 ne aflam la Inspiration Stage by Vodafone, Adina Jipa, Founder & CMO, SOCIALINSIDER, fiind primul speaker care a împărtășit insight-uri inedite din mediul digital.

Adina Jipa – Founder & CMO, SOCIALINSIDER

Pentru că era nevoie de un element unificator pentru publicul din sală, s-a făcut un poll spontan prin care am aflat că cei mai mulți participanți sunt utilizatori ai platformelor de social media, fie că sunt prezenți acolo prin scroll sau prin publicare de content.

Principalul subiect abordat a fost platforma TikTok; practic cea mai în voga platformă care se regăsește în preferințele multor internauți și nu numai.

Iată câteva statistici care ni s-au părut interesante:

  • TikTok vs. Instagram – există peste 5,6 milioane de TikTok accounts și 4,8 milioane de Insta accounts – ce este interesant în această statistică este faptul că TikTok este o aplicație relativ tânără, aflându-se de 6 ani pe piață și totuși cu cea mai mare rată de adopție față de orice altă platformă de social media;
  • Brandurile postează un video pe TikTok o dată la 2 zile, iar pe Insta, un reel este publicat o dată la 5 zile. Pentru că algoritmul Instagram favorizează în acest moment conținutul de tip reels, este indicat să postăm minim 2-3 reels/săptămână;
  • Din punct de vedere al engagement-ului, TikTok este cea mai performantă platformă dintre toate cele active în prezent; înregistrează de 4 ori mai mult engagement decât reels-urile de pe Instagram, platformă concurentă, care excelează la nivel de postări de tip carousel
  • Care este conținutul cu care utilizatorii interacționează mai puțin? La baza topului se situează food and beverages sau travel – aceste categorii nu au reușit sa aibă o interacțiune la fel de mare ca cei care sunt în top

Din punct de vedere demografic, statisticile ne arată că:

  • La nivel de utilizatori pe TikTok înregistrăm mai mulți bărbați, iar pe Instagram sunt mai multe femei;
  • Din punct de vedere age group, TikTok este lider de categorie pe toate grupele de vârstă; se consideră că grupa de vârstă predominantă la nivel de utilizatori este 13-18 ani, însă TikTok nu oferă insight-uri mai detaliate; 

Concluzia? TikTok are un watch rate și engagement mai mare – Watch rate-ul mare pe TikTok este datorat și de melodiile populare utilizate pe fundalul videourilor.

Cum ne poate ajuta TikTok în strategia de promovare a brandului? 

TikTok ajută la conceperea de content viral – majoritatea videourilor sunt share-uite ulterior pe Instagram, lucru care ajută la brand awareness. În momentul de față, în comparația organic vs. paid, TikTok nu are la nivel de paid aceleași cifre ca alte platforme. Ceea ce înseamnă că platforma încă favorizează conținutul organic. Creatorii de conținut și nu numai, sunt sfătuiți să profite de acest trend, deoarece în timp, odată cu creșterea competiției, costurile vor fi mai mari. 

La final, am avut o serie de curiozități și întrebări din public: 

Va migra TikTok și pe varianta de conținut de tip single image sau carousel? 

TikTok va rămâne pe partea de video – cred că ne este foarte clar tuturor că TikTok nu este platforma care va opta pentru tipul de conținut single image sau carousel. Ba mai mult, goal-urile care privesc evoluția platformei ne spun că se dorește să se ajungă la performanța timpului petrecut pe Netflix. Adică să ajungem să petrecem la fel de mult timp și pe TikTok, lucru care nu e departe de realitate. 

Ce știm despre aplicația Be Real? 

În sală nu s-a văzut un număr mare de mâini ridicate care să confirme popularitatea aplicației. Ce am aflat însă este că aplicația are aproximativ 10 milioane de utilizatori și că scopul acesteia este să te ajute să comunici în timp real cu prietenii, arătându-le exact locul în care te afli și ce faci. Totuși, esența întrebării era de fapt dacă are potențialul necesar pentru a ajunge virală?

 Ei bine, ea nu a adunat deocamdată o masă suficient de mare pentru a putea discuta despre o rată de adopție crescută, dar nu s-a exclus faptul că este, într-adevăr, un fenomen cu potențial.  

Un alt speaker care ne-a oferit câteva insight-uri valoroase despre platformele Google și YouTube, utilizate zi de zi de marketeri, este Dan Oroș – Head of Marketing @Google

  • Google a devenit anul acesta leader de piață la nivel de platforme de advertising 
  • YouTube – este noul mainstream în România și cea mai personală platformă unde fiecare utilizator are o experiență diferită 

 În luna iunie, compania Ipsos, care se ocupă de cercetare de piață, a derulat un studiu pentru a afla de ce utilizatorii preferă și consumă YouTube. Rezultatele au dezvăluit că este platforma care ar lipsi utilizatorilor cel mai mult din palmaresul social media-ului dacă ar dispărea; aici se regăsește cel mai mult și mai vast conținut care te ajută să aprofundezi domeniile de interes.

Știați că?

  • În fiecare lună, platforma este vizitată de circa 11 milioane de adulți în România? Un alt lucru interesant este procentul mare de utilizatori români stabiliți în diaspora al căror content preferat este podcastul.
  •  YouTube mai este și o importantă sursă de research în ceea ce privește utilizatorii care se decid asupra achiziționării de gadget-uri.
  • În România există peste 1300 de canale de conținut YouTube cu peste 100.000 abonați și 110 canale cu peste 1 milion de abonați.  

3 tipuri de creativitate: cum le pot utiliza brandurile?

  1. Community creativity – comunitatea e extrem de importantă și se creează conținut în jurul oricărui topic (spre exemplu, nișa de videouri pentru utilizatorii pasionați de cum aterizează avioanele);
  2. Multi-format creativity – multe branduri adoptă meme-uri care se potrivesc cu valorile lor, pentru a fi relevante sau în trend; noi spunem că sunt inițiative curajoase pentru că la fel cum există șansa ca acestea să placă publicului, există posibilitatea să apară efectul de “backfire”;
  3. Responsive creativity: cum răspundem celor care vin pe YouTube pentru a-și satisface nevoile emoționale? Oamenii caută să fugă de realitatea cotidiană și se îndreaptă către content care îi ajută să se deconecteze de aglomerație și agitație – așteptările lor sunt întâlnite când ajung în locurile spre care tânjesc, precum conținutul predictibil. 

În încheiere, am aflat că evoluția în entertainment ne arată că ceea ce e popular nu mai e uniform, ci fragmentat, iar fiecare categorie de content își va găsi mereu publicul țintă. 

Pentru că singura certitudine pe care o avem este schimbarea, cu siguranță viitorul în Social Media sună promițător și e plin de necunoscute. 

Mulțumim, Webstock, pentru găzduire! Așteptăm cu mare interes viitoarele ediții!