Ce este Google Analytics
Google ne pune la dispoziție un tool absolut fabulos care nu trebuie să lipsească din bagajul tău dacă te-ai hotărât să îți faci publicitate online. Fie că vorbim de business-uri mici sau mari, Google Analytics vine în ajutor cu informații extrem de valoroase care sporesc performanța campaniilor de PPC, și numai, putem vedea ce tipuri de utilizatori atragem cu site-ul nostru și așa putem, de pildă, să scriem articole într-o anumită direcție. Acest tool te ajută în luarea unor decizii importante în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor de marketing cu succes pe termen lung.
Cu alte cuvinte, cu ajutorul acestui tool putem vedea insights despre audiența site-ului și avem la dispoziție rapoarte ușor de citit care spun multe despre cei care ajung pe paginile site-ului.
Ceea ce trebuie să ții cont, fie că ești la începutul promovării afacerii sau foarte experimentat, este că niciodată nu setezi o campanie, până nu te asiguri că ai codurile instalate din Google Analytics.
Cum instalăm codurile din Google Analytics
Că tot am adus discuția de coduri de tracking, să știi ca nu trebuie sa fii un programator pentru a le instala. Majoritatea persoanelor au o reticență atunci când văd cod, însă poți fi și o persoană non-tehnică și să le setezi corect, ai nevoie doar de puțină documentare și atenție.
Fragmentul de cod JavaScript din Google Analytics se poate instala direct în site înainte de a închide tag-ul </head>, însă Google a pus la dispoziție Google Tag Manager, din punctul meu de vedere special pentru marketeri, pentru că implementarea codurilor cu acest tool a devenit o binecuvântare pentru mulți dintre cei ce activează în digital marketing. Cu alte cuvinte, noi ca PPC-iști, nu trebuie să mai așteptăm după programatori pentru a ne insera codurile într-un anumit site, putem face asta singuri, totul “la un click distanță”, sau la câteva clickuri, să fiu mai precisă.
Pentru a verifica dacă am implementat codurile de tracking corect, trebuie să avem instalată extensia Chrome Tag Assistant.
Cele mai uzuale și importante rapoarte de citit din Google Analytics
Odată instalate codurile de tracking, tu poți urmări cu ușurință câteva rapoarte care se află în partea dreaptă a instrumentului Google Analytics. Voi prezenta pe scurt o parte din cele mai importante rapoarte pe care le avem la dispoziție.
Real Time report ne ajută să vedem în real time ce pagini accesează utilizatorii, din ce oraș sau țară sunt. Mie îmi place să folosesc acest tip de raport în momentul în care am de verificat dacă anumite evenimente instalate pe pagină funcționează corect.
Audience report
Ne oferă informații valoroase despre audiență și putem vedea date demografice despre aceștia, interese, locații, comportament, dispozitiv.
Putem vedea new and returning users, ce dispozitiv aduce trafic mai mult, dacă traficul provine de pe desktop sau mobile.
Acquisition Report
Cu ajutorul acestui raport putem vedea în asamblu ce generează mai mult trafic pe website. Astfel, putem vedea ce canale sunt mai eficiente și în care merită să investim mai mult.
Așadar, putem vedea traficul organic, adică vizitatorii care ajung pe site fără ca tu să plătești pentru că ai un site foarte bine optimizat din punct de vedere SEO, traficul direct adică utilizatorii care accesează direct site-ul, traficul din referral reprezentat de traficul provenit de pe alte site-uri, traficul din email, adică traficul provenit din email / newsletter, traficul social după cum îi spune și numele reprezintă vizitele pe site-ul tău provenite din rețele sociale cum ar fi Facebook, traficul din paid search adică traficul plătit din canale precum Google Ads, Bing, Yahoo, etc, traficul din display reprezentat de traficul din bannere, traficul din affiliate care este traficul provenit din afiliere.
Behaviour Report
Acest raport ne ajută să înțelegem comportamentul vizitatorilor site-ului. Avem la dispoziție o gamă largă de informații cum ar fi bounce rate, timp petrecut pe pagină, page view sau unique pageview care analizate cu atenție ne ajută să luăm cele mai bune decizii de marketing digital.
Setarea eventurile cu ajutorul Google Tag Manager și urmarirea acestora cu Analytics ajută extrem de mult atunci când vrei să urmărești comportamentul unui utilizator.
Am avut un client la care se doreau urmărite micro conversii și a trebuit să setăm eventuri pentru a vedea în detaliu comportamentul celor ajunși pe site.
Evenimentele setate se pot urmări cu ajutorul raportului Behavior. De exemplu, dacă anumiți utilizatori dau scroll de 100% sau dacă fac zoom pe anumite părți din site înseamnă că ei vor să știe mai multe despre business-ul nostru și asta ajută în îmbunătățirea ratei de conversie deoarece știm exact pe cine să targetăm și cu ce mesaj.
Conversion Report furnizează rapoarte care sunt bazate pe goals (obiective) și sunt foarte utile pentru servicii. De asemenea, avem rapoarte bazate pe ecommerce care sunt extrem de valoroase pentru magazinele online, în genere, pentru produse.
Google Analytics versus Adobe Analytics
În primul rând, este free, dacă nu vrei să setezi mai mult de 20 goals și este un mare avantaj pentru companiile mici, startup-uri care nu vor să investească prea mult în tool-uri. Bineînțeles că prețul nu trebuie sa fie singurul lucru de care trebuie sa ții cont.
Alt beneficiu esențial adus de Google Analytics este acela că datele culese sunt în real-time și putem lua decizii de marketing pe moment, față de Adobe Analytics la care poate exista o întârziere de 2 ore și nu ne permite sa luăm decizii rapide.
De asemenea, un mare avantaj al utilizării Google Analytics față de Adobe Analytics este că are un sistem de raportare foarte bine structurat și nu putem spune același lucru și despre Adobe Analytics care dispune de rapoarte mai puțin structurate.
Concluzie
Așadar, Google Analytics ne face viața mai ușoară și ne ajută să transformăm vizitatori ai site-ului în clienți fideli cu un setup corect. Magia constă în faptul că trebuie să știi exact ce să urmărești pentru ca cel ce a ajuns pe pagina ta să îți devină lifetime customer. Retenția clienților este extrem de importantă pentru business, iar studii arată că pentru a aduce un client nou te costă de aproximativ 5 ori mai mult decât dacă te ocupi de fidelizarea continuă a unui client și de retenția acestuia pe termen lung. Pentru a avea clienți fericiți și loiali trebuie să le înțelegi comportamentului în detaliu pentru a ști ce fel de campanie de promovare să realizezi în concordanță cu nevoile lor.
Dacă ti-a plăcut articolul și consideri că am adus plus valoare pentru tine, dar totodată ți-am stârnit interesul în a cerceta și mai mult acest tool, contactează unul din specialiștii noștri care îți pot oferi mai multe detalii. Totodată, îți vor face și un audit al site-ului și îți vor propune cea mai bună strategie de promovare în online pentru ca tu să ai profit cu adevărat. Alege echipa Conversion pentru următoarele tale conversii!