Pe 2 şi 3 aprilie 2014 s-a desfăşurat la Braşov unul dintre cele mai importante evenimente regionale dedicate spaţiului de e-commerce din România: ecomTEAM 2014. Anul acesta, ecomTEAM a fost organizat de Wall Street.ro în parteneriat cu Profitshare (platforma de afiliere aflată sub umbrela Conversion Marketing). Acesta este motivul pentru care Conversion doreşte să mulţumească partenerilor pentru experienţa oferită participanţilor la conferinţă.

ecomTEAM reprezintă întâlnirea specialiştilor din e-commerce, atât din Romania, cât şi din afara ţării, unde sunt dezbătute cele mai noi direcţii din domeniu şi unde participanţii primesc informaţii, sfaturi practice şi insighturi despre piaţă.

Printre speakerii români care au participat în prima zi a evenimentului  s-au numărat: Dan Bulucea – CEO Google România, Dan Vidraşcu – CEO elefant.ro, Daniel Enescu – Founder and Chairman Daedalus Group, cât şi Iulian Stanciu – General Manager eMAG.ro, care au vorbit despre evoluţia comerţului online, tendinţe şi strategii de vânzări pe Internet.

Pe de altă parte, au mai fost prezenţi şi specialişti internaţionali din Marea Britanie – unde există cea mai dezvoltată piaţă de marketing digital din Europa – precum David Sottimano, consultant Distilled.net, una dintre cele mai cunoscute agenţii digitale din Marea Britanie, John Heffernan de la Foundry Communications, agenţie de design şi Alison Battisby, consultant Social Media.

Din prima zi a evenimentului am putut desprinde câteva concluzii şi previziuni interesante despre e-commerce-ul românesc pe care dorim să le împărtăşim şi cu voi. Suntem siguri că în bussines-urile online din Romania există loc de îmbunătăţiri, iar aceste idei merită avute în vedere când setăm următoarele strategii de dezvoltare.

1. Studiu Daedalus, ” E-commerce: evolution or revolution?”

  • “8 din 10 cumpărături făcute online de români sunt de pe site-uri româneşti, iar peste 50% din clienţii de pe Internet caută produse la reducere.”
  • “Procentul românilor care şi-a cumpărat tablete a crescut cu 161% în ultimele 6 luni. De asemenea, vânzările online realizate de pe tabletă au crescut de la 5% la 16.9%.”
  • Un produs achiziţionat online costă în medie de 164 euro. 17% dintre utilizatori nu au cumpărat online nimic mai scump de 20 euro, în ultimele 6 luni
  • În medie, oamenii stau în faţa unui ecran 7h/zi, din care 2h reprezintă suprapuneri de ecrane (mai multe device-uri folosite simultan)

2. 45% dintre vizitatorii site-urilor de e-commerce sunt femei şi 55% bărbati. Dintre aceştia, 68% sunt din mediul urban, din care 19.5% sunt cumpărători frecvenţi şi 32% din mediul rural, din care 4.5% sunt cumpărători frecvenţi

3. “Căutările din mobile nu se dublează, se triplează.” Dan Bulucea, CEO Google România

4. “Pentru specialiştii online, procesul de a achiziţiona ceva online se întâmplă natural, însă pentru omul de rând acest lucru nu se întâmplă la fel. Trebuie să oferim o experienţă plăcută utilizatorului. Ca recomandare, aş spune să se facă A/B testing pentru fiecare pagină, pentru fiecare etapă de comandă.” Iulian Stanciu, director general eMAG

5. “SEO trebuie combinat cu Social Media pentru a avea succes în campaniile de SEO. Google ţine cont acum de social mentions.“ John Heffernan, Foundry Communications

6. „90% din clienţi optează pentru plata la livrare deoarece nu au încredere în plăţile online, dar acest lucru se va schimba pe parcurs. Nu există categorie neatinsă de vânzările online.” Dan Bulucea, CEO Google România

Echipa Conversion a fost prezentă la eveniment, atât din perspectiva unui speaker, cât şi perspectiva unui participant, ocazie cu care am împărtăşit din experienţa acumulată împreună cu clienţii noştri.

Pe mine m-a bucurat faptul că magazinele online (mai ales cele care sunt la început de drum) au început să conştientizeze că nu e suficient doar să configurezi o soluţie de e-commerce în care să îţi publici oferta de produse şi să te aştepti să curgă vânzările. Magazinele ar trebui să fie foarte preocupate şi cu ce se întâmplă după, cum aduci clienţi noi şi cum îi păstrezi pe cei existenţi. Aşadar, pe lângă aducerea clienţilor noi prin diverse modalităţi discutate la conferinţă, magazinele ar trebui să se concentreze şi pe câştigarea şi păstrarea încrederii clienţilor existenţi. Asta se poate face, de exemplu, prin furnizarea de servicii impecabile pe care ar trebui să le livreze pe principiul underpromise & overdeliver. O importanţă majoră ar trebui să fie acordată zonei de mobile (care creşte uimitor de la an la an), îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor pe site şi folosirea cât mai eficientă a instrumentelor de targetare a clienţilor precum remarketing-ul, soluţii de RTB, etc. Pe zona de social media este important să alegi foarte bine reţelele sociale pe care eşti prezent şi să îţi faci o strategie specială pentru social media ţinând cont de particularităţile acestui canal. Eugen Potlog, Web Development Manager

 

Concret pentru a avea vânzari mai mari, magazinele online încep să puna accent pe întreaga experienţă client – magazin. Aceasta presupune atât optimizări în cadrul website-ului, cât şi educarea publicului şi depăşirea aştepărilor prin extra beneficii menite să sprijine cumpărăturile şi să fidelizeze clienţii.

Pentru optimizarea din cadrul site-urilor online, cele mai importante elemente de care se ţine cont sunt:
  • UX design – nu este pur şi simplu un design care este plăcut şi corect, ci este un design menit să vină în ajutorul vizitatorilor, menit să transforme vizitatorii în clienţi. Aflăm din partea marketerilor prezenţi că usability-ul este pe locul 3 în topul factorilor care influenţează decizia de cumpărare online;
  • îmbunătăţirea procesului de comandă – în mod ideal procesul de comandă trebuie să se desfăşoare în cât mai puţini paşi;
  • oferirea mai multor posibilităţi de plată – pe lângă opţiunile clasice (plata ramburs şi online cu cardul), magazinele ar trebui să exploreze şi alte posibilităţi precum plata prin PayPal, plata prin iTransfer (prin aplicaţia de Internet Banking a băncii clientului), ordin de plată, plata în rate prin intermediul soluţiilor de creditare ş.a. Argumentul în favoarea acestui aspect este observarea creşterii cu până la 10% a unui business în momentul integrării unei noi modalităţi de plată. Raluca Ene, Marketing la Profitshare

 

Participarea la ediţia ecomTEAM de anul acesta mi-a oferit posibilitatea de a afla lucruri concrete despre e-commerce. Fie că a fost vorba despre evoluţie şi trend în comerţul online, mixul ideal între marketing şi vânzări sau despre diversificarea activităţii magazinelor online, informaţiile oferite de speakeri au fost foarte utile. Îmi lipseau astfel de evenimente care pun mai mult accent pe latura practică decât pe teorie sau doar studii de caz. Ana Maria Ţâru, Account Manager Conversion

Mediul comerţului online este într-o continuă schimbare şi dezvoltare, specialiştii spunând că se aşteaptă ca vânzarile online să crească de la 2% din piaţa totală de retail, până la 5% în următorii ani. Un alt subiect pe care s-au focusat speakerii a fost tendinţa utilizării device-urilor mobile. Vânzările mobile şi de pe tabletă înregistrează o creştere rapidă, iar magazinele online trebuie să fie acolo, să nu rateze aceste oportunităţi de a câştiga noi clienţi şi de a-i fideliza pe cei vechi.

Cea mai menţionată tehnică de promovare a unui magazin online a fost remarketingul, însă un remarketing făcut cu grijă, nu în sensul sufocării potenţialilor clienţi prin afişarea aceleiaşi reclame timp de 6 luni după prima vizitare a site-ului de către utilizator.

E-commerce-ul din România este încă la început de drum, însă este în plină dezvoltare şi este de datoria fiecărui magazin online de a-şi educa publicul şi de a face din acest mediu, un mediu de încredere pentru achiziţii în mediul digital.

 

alison battisby conversion Conversion Marketing dan bulucea dan vidrascu daniel enescu david sottimano ecomTeam iulian stanciu john heffernan Profitshare